03 juuli 2011

Sidruni-salveijäätis ehk gelato al limone

Liina lugu vasstikust salveist ajab suu muiukile. Salvei on koguni nii vasstik, et seda võib magustoidu sisse panna! Toskaanalased teevad nii, et kuumal ajal nautida värskendavat, hapukat ja pikantse maitsega salvei- sidrunijäätist. Kesk-Itaalias kasvavad ürdid igas koduaias ja levinumad ongi neist salvei, rosmariin, basiilik , pune- kõik päris iseloomuga tegelased. Sidrun on aga tuntud tõhus kurvameelsuse ja melanhoolia rohi.

1 kimp salveid
2 sidruni koor
3 suure sidruni mahl
3 dl piima
3 dl vahukoort
6 munakollast
2 dl suhkrut
2 spl limoncellot ehk sidrunilikööri

Pane paksupõhjalisse kastrulisse hakitud salvei (võib asendada 1spl kuivatatud salveiürdiga), kahe sidruni riivitud koored (ikka ainult kollane osa), piim ja vahustamata vahukoor.
Kuumuta segu keemiseni. Tõsta tulelt ja lase kaane all 1 tund maitsestuda.
Kurna segu (osad imepisikised salveitükid võib sisse jätta, jäätisesse imbub paremini seda vasstikut salveimaitset) ja vala tagasi kastrulisse.
Vahusta munakollased ja suhkur heledaks vahuks.
Vala vahukooresegu munavahu hulka, sega ühtlaseks ja vala tagasi kastrulisse.
Lisa pressitud, ilma seemneteta sidrunimahl koos viljalihaga,
Kuumuta segu pidevalt segades keskmisel kuumusel keemiseni.
Tõsta tulelt, lisa limoncello.
Jahuta ja tõsta sügavkülma (jäätisemasina omanikud jäätisemasinasse).
Lase külmuda pooljäiseks, vahusta mikseriga ja tõsta tagasi sügavkülma.
Sidrunipoolikud kaabi seest tühjaks ja hoia serveerimiseni külmas.
Kui jäätis serveerimiseks valmis, tõsta sidrunipoolikust topsikutesse.

PS Algallikale viitamast segab mind tõsiasi, et retsept on aastaid tagasi kuskilt ajakirjast käristatud ja  käristisele ei ole ajakirja nimi jäädvustunud.

6 kommentaari:

  1. Kõlab ahvatlevalt ja salvei vasstikus vatupandamatu, lähen sidruneid tooma...

    VastaKustuta
  2. Mul ilmnes valmistamisel üks põhimõtteline puudujääk- värsket salveid polnud! Salveipõõsas kasvab mul alõtšapuu all, mis oli hobusekaka soodsal toimel nii laiutama hakanud, et salvei päikese eest ära varjanud. Üldiselt ma pooldan, et ürtidel on ikka maitse ka, aga päikese puudumisel puudub ka maitse!!! Kasutasin kuivatatud ürti, peaaegu pulber, seepärast jätsin ürdi ka sisse, et tõhusamat maitset kätte saada. Tulemus on ikkagi hõrk, st söödi poolpehmena käest ära..

    VastaKustuta
  3. Näed siis, ma olen kah sidruni-salveijäätist teinud ja kusjuures plaanisin ka sel kolmapäeval ühele peenemate prouade seltskonnale üle pika aja jälle teha. Võrratu kooslus!
    http://peastpehme.blogspot.com/2009/03/sidruni-salveijaatis-kindlasti-mitte.html

    VastaKustuta
  4. Vabanda Liina! Topeltületähendustel küll mõtet ei ole. Uued on ju siis tõeline nuhtlus, loodan et mind ei diskvalifitseerita! Ilmelt juhtub seda edaspidigi, sest süüa teen ma tunduvalt rohkem kui ma postitada või lugeda jõuan. Aga ma loodan, et kord tuleb see päev, kui ma need ladusamad sulejooksud kõik pealaest jalatallani läbi loen, sest hindan siit saadud emotsioone väga kõrgelt! Prouad sulatab see jäätis kindlasti üles, olenemata peenuseastmest.
    PS Lugesin Sinu viite tähthaaval läbi, kas sidrunist mahl ei peaks ka sisalduma?

    VastaKustuta
  5. Marjukene, mis sa vabandad, ma ei mõelnud ju nii! See sidruni-salveijäätis on ju klassika, kõik teevad. Samahösti võiks vabandada, kui teed maasikajäätist, et keegi teine on seda varem teinud. Ma tahtsin lihtsalt kekutada, et mina kaaa! :-P
    Mina sidrunimahla ei pannud, lasin vaid koore maitsel imenduda, sest kartsin, et sidrunimahl rõõsa koore kokku ajab. Nii et näed, ühe pealkirjaga, aga ikkagi erinevad jäätised.

    VastaKustuta
  6. Oh muidugi! Aga öösel näeme!

    VastaKustuta